Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Inhoud

Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • plaats en datum van geboorte
  • adres
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je op het adres woont.

Er zijn vier verschillende versie die je allemaal digitaal kan aanvragen.

Vraag attest hoofdverblijfplaats aan

Vraag attest hoofdverblijfplaats met het oog op huwelijk aan

Vraag attest hoofdverblijfplaats met historiek in eigen gemeente aan

Vraag attest hoofdverblijfplaats met volledige historiek aan

Je kan het attest ook bekomen op afspraak bij de dienst burgerzaken.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jij zelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Wat meebrengen

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.
Naar top